Eindelijk begonnen! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mayke Heijmerink - WaarBenJij.nu Eindelijk begonnen! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mayke Heijmerink - WaarBenJij.nu

Eindelijk begonnen!

Door: maykeheijmerink

Blijf op de hoogte en volg Mayke

26 Februari 2011 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal!
Weer een berichtje vanuit het mooie Nepal! Het is hier nog steeds echt leuk. We zijn eindelijk begonnen met lesgeven. Het lesgeven is best wel lastig, voor ons in engels de tweede taal, maar ook voor de Nepalezen is het hun tweede taal. Waardoor de communicatie nogal moeilijk is. De studenten die wij lesgeven spreken en verstaan bijna geen Engels, en dat maakt het erg lastig. Zelfs de woorden stop en start vinden ze al moeilijk om te begrijpen…
Voor de eerste week hadden we, dachten wij, een makkelijke les voorbereid. We hadden als begin spel een estafette gedaan. We gingen slinger estafette doen, maar om op een slimme manier te lopen daar snapte ze echt helemaal niks van. Na een aantal keren voorbeelden geven lukte ze het wel om in een goeie lijn te lopen om zo sneller te kunnen lopen. Daarna gingen we bokje springen. Wat de kleuters in Nederland bijna dagelijks doen, kunnen hier de kinderen van een jaar of 13/14 er echt helemaal niks van! Vooral de meisjes bakken er niks van. Daarna een tikspel bedacht met het bokje springen erin verwerkt, maar zoals je misschien al wel verwacht… niet echt een heel groot succes. Maar toch hebben we het op elke school geprobeerd en dat gaf ook wel leuke resultaten. Waar we in het begin geen rekening mee hadden gehouden is dat de jongens en meiden hier niet over elkaar heen mogen springen. Ik zou eigenlijk niet weten wanneer je over iemand heen zou willen springen maargoed, dat mag hier dus niet. Dus we moesten de jongens en meiden apart. Vooral voor de meiden was het een heel lachwekkende gebeurtenis omdat ze er zelf ook echt niks van snapte.
De week erna gingen we gelukkig volleybal geven en dat was wel echt een succes. Nadat we elke school hadden ‘gedwongen’ om 2 volleyballen aan te schaffen ging het nog best goed. We hebben klassen waar 64 kinderen in zitten, dus dat is echt veel! Dus dan mogen we wel trots zijn op het feit dat we 64 kinderen hebben lesgegeven met maar twee ballen. En ze zeiden dat ze het ook nog leuk vonden dus daar geloven we dan maar in. Ook waren er op een aantal scholen geen netten dus hebben we alles geoefend in een rondje. Werkte ook wel maar niet zo leuk natuurlijk als een echt potje volleybal.
Het lesgeven is trouwens vooral heel warm. We staan de hele dag in de brandende zon en hebben eigenlijk geen kans om schaduw op te zoeken. Dus we worden lekker bruin. We geven gymles of op onze slippers of op blote voeten. Dat is natuurlijk wel heel lekker. Ik heb wel sportschoenen bij me maar die zijn te warm…
Elke zondag gaan we naar de dovenschool. Dit is echt heel erg leuk! Het leuke was dat we beter met de doven kinderen konden communiceren dat met de kinderen van de andere scholen. We leren dus een klein beetje gebarentaal en dat vind ik ook cool! De eerste keer zijn we gaan touwtje springen en dat vonden ze echt fantastisch! Toen we de tweede keer daar aan kwamen waren die kinderen met elkaar aan het touwtje springen, ik was toen best wel trots op onszelf. De kinderen vonden het dus zo leuk dat ze het dus zelf ook gingen doen. De tweede les hebben we ‘boompje verwisselen’ gedaan,met echte bomen. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk ook zelf dat spel spelen. De school heeft heel weinig materialen, eigenlijk niks, en het is dus leuk als we mogelijkheden bieden die ze daarna zelf ook nog kunnen doen. Zelfs de directeur (die ook doof is) heeft mee gedaan met spel. Echt fantastisch! De directeur gaf aan het einde aan dat hij het heel erg waardeerde dat wij elke week kwamen en dat hij het nooit meer zal vergeten dat wij daar zijn geweest om hun te helpen. Dit was natuurlijk heel erg leuk om te horen!
We hebben trouwens ook lintjes gemaakt. We hebben tof in repen geknipt en laten naaien waardoor we nu lintjes hebben om teams te maken tijdens de les. Heel handig! Waar we helemaal trots op zijn, zijn onze zelfgemaakt pionnen van flessen water. Omdat wij hier het water niet kunnen drinken, drinken we water uit flessen. Alle flessen hebben we bewaard en hebben we fel oranje geschilderd. We hebben inmiddels al rond de 60 pionnen dus dat is echt gaaf. Komende week gaan we voetbal geven en gaan we voor het eerst de pionnen gebruiken. Ben benieuwd of het gaat werken.
Verder zijn we al naar een aantal bruiloften geweest. De eerste keer hebben we uitgebreid mee staan dansen met de andere mensen. Er was hele harde en chaotische muziek en een enorme alcohol lucht (van de mannen). Dit was een huwelijk waarbij de vrouw was uitgehuwelijkt en dus niet uit liefde. De bruid moest dus ook heel erg huilen omdat de vrouw altijd bij de man komt inwonen en dus haar eigen familie moet verlaten. Het andere huwelijk waar we heen zijn geweest was gelukkig wel een liefdes huwelijk. Laxmi en haar zus waren zich helemaal mooi aan het aankleden in een Sari (een nepalese jurk). En ja hoor, wij natuurlijk ook in een Sari. Het paste allemaal maar net, maar het was echt super gaaf om zoiets aan te hebben gehad. We hadden het ook alle vijf. We kregen ook een mooie Tika (de stip op het voorhoofd) en oorbellen en armbanden. Wat een gedoe zeg om zo’n jurk aan te doen. Het is namelijk niet echt een jurk, maar een hele lange lap, ik denk wel een meter of 6, en die wordt helemaal om je heen gewikkeld en in mooie plooien gevouwen. Ook heb je een heel klein bovenstukje aan, een soort hesje. Die zat bij mij een beetje aan de kleine kant aan de voorkant… dus mijn Sari moest wat anders worden gevouwen dan normaal. Ook waren mijn schouders bloot, en dat mag hier niet, dus moest het ook daarom anders. Maar gelukkig zag het er heel mooi uit! Op de bruiloft hebben we gedanst en gegeten. We moesten trouwens met de Sari op de motor, maar dan moest je met twee benen aan een kant zitten. Dit was echt heel erg lachwekkend want niemand had ooit op die manier op de motor gezeten haha.
Gister zijn we uit eten geweest in het bekendste restaurant van Hetauda. Lekker zeg!! Eindelijk weer is wat anders eten dan rijst en noodles. We hebben ook voor het eerst vlees gegeten. Heerlijk! dit was wel even extra genieten. We hebben ook echt heel erg veel gegeten en we zaten daarna ook echt helemaal vol! We hebben zelfs nepalese patat gegeten haha met ketchup! Het leuke aan het uit eten gaan hier in Nepal is dat het zo ontzettend goedkoop is. We waren met zijn zessen uit eten gegaan en hebben echt super veel gegeten, en dat kost dan nog geen eens 9 euro….. echt helemaal niks dus. We hebben ook besloten om onszelf een keer in de zoveel tijd uit te nodigen om uit eten te gaan. Ik kijk al uit naar de volgende keer ;)
Tussen Nicole, Roos en mij gaat het nog steeds wel goed. We hadden een klein dipje afgelopen week. We zaten al 6 dagen helemaal zonder stroom, dus je telefoon, mp3-speler of laptop kon niet opgeladen worden. Ook het contact naar huis was dus verbroken. Op een gegeven moment heb je wel behoefte om even iemand anders te spreken dan alleen elkaar. Dus we waren ook heel blij dat we uiteindelijk weer stroom hadden. Doordat er zware regen en onweer was geweest was er in onze straat de bliksem ingeslagen, daardoor deed de stroom het een tijd niet. Een voordeel van de vele regen was dat de lucht heel mooi helder werd. Al het stof was naar beneden geregend en konden we eindelijk de bergen zien. We kunnen hier niet de Himalaya zien, maar wel de bergpas tussen Hetauda en Kathmandu. Erg mooi uitzicht!
De tijd gaat erg snel voorbij. We zitten hier nu al ruim 4 weken, dus 25% is al voorbij (van stage tenminste) Over 2 weken beginnen hier de examens, en hebben alle scholen een maand vrij… dus wij ook. We gaan dan voor ander halve week naar Pokhara om daar even te gaan relaxen en bij te komen van de toch wel zware weken die we hebben. ’s Avonds zijn we vaak erg moe en liggen we om 9 uur al te slapen. De slaap hebben we ook wel hard nodig voor de volgende dag.
We hebben ook zelf broeken laten maken! Voor 4 euro heb je een broek met de stof die je zelf hebt uitgekozen en welk model broek! Echt leuke broeken en vooral heel fijn om te dragen.
Ik hoop dat ik jullie nu weer een beetje op de hoogte heb gebracht en mochten je het leuk vinden kunnen we altijd proberen om te skypen. Mijn accountnaam: Maykeheijmerink
Heel veel liefs,
Mayke

• 26 Februari 2011 - 17:32

Luuk:

He Mayk!

Klinkt gaaf alles wat je toch wel bereikt met weinig spullen! Vooral met die dovenschool!
    Geniet van je tijd, en kom daarna snel weer hengen!
    xxx

ps, had je twee keer gesmst maar heb je dan denk ik niet gekregen!

• 26 Februari 2011 - 19:51

Daan:

Hee mayke!! echt super leuk om te horen dat je het leuk hebt! houden zo!!
    en we moeten maar snel een keer skypen hoor! want 4 weken is wel erg lang:P:P
    kusjx

• 27 Februari 2011 - 09:31

Marja Heerts:

Hoi Maaike,
    Wat een geweldig leuk reisverslag heb je weer geschreven. Als je terug bent, kun jij met een dubbeltje de wereld rond met al je improvisatie. Goed hoor!!

Liefs Leo en Marja Heerts

• 28 Februari 2011 - 11:09

Pattie:

mayke!

super vet om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt! over 2 weken alweer een maandje vrij, ben benieuwd hoe het reizen daar is..

have fun! xx