Wat is het hier toch gaaf! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mayke Heijmerink - WaarBenJij.nu Wat is het hier toch gaaf! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mayke Heijmerink - WaarBenJij.nu

Wat is het hier toch gaaf!

Door: maykeheijmerink

Blijf op de hoogte en volg Mayke

17 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal
Het is al weer even geleden dat ik een lang verhaal heb gestuurd. Er is inmiddels ook al weer veel gebeurd en hebben ook weer veel nieuwe dingen gezien/meegemaakt.

We hebben inmiddels geen lessen meer. Zoals ik in mijn vorige verslag typte, zijn de examens hier nu begonnen. We zijn nu hard aan de slag om allerlei verslagen te schrijven voor het project, stage en school. Dus is het erg druk. Door de vaste tijden van de elektriciteit zitten we vaak vast aan deze tijden. Dat is soms irritant, omdat het vaak midden in je dag valt.

Ook hebben we de afgelopen weken twee vrije dagen gehad om een bijzondere reden. De eerste vrije dag kwam door het overlijden van een docent van een van de gouverment schools. Als dat gebeurt dan wordt de volgende dag als vrij gegeven, omdat ze dan moeten overleggen hoe ze dat moeten oplossen. Een onverwachte dag vrij dus… De tweede keer waren we vrij door het overlijden van een van de ministers. Hij overleed op vrijdag avond dus zaterdag zou een vrije dag worden. Maar omdat zaterdag al een vrije dag is, besloten ze zondag ook maar een vrije dag te maken. Ze ‘gebruiken’ de dood van een persoon om vrije dagen te krijgen, erg bijzonder….

Ook heb ik een nieuwe camera gekocht! Echt een hele mooie! Misschien zie je het ook wel aan mijn foto’s, ik vind ze zelf in ieder geval erg mooi. En aan alle leuke reacties zijn er meer die dat vinden! We hebben ook een soort van fotoshoot gehouden samen met twee Nepalese vrienden van ons, Rajesh en Pratima. Rajesh heeft een foto winkel in Hetauda, en daar heb ik ook mijn camera gekocht. Het is erg leuk want hij geeft leuke tips over hoe je mooi kunt fotograferen!

We zijn naar een dierentuin geweest in Hetauda, waar niet heel veel dieren waren. En als ze er waren dan zaten ze in hele kleine hokjes met te veel bij elkaar. Gelukkig was de rest van de dierentuin een soort park waar we heerlijk hebben gerelaxed en leuke foto’s hebben gemaakt!

Ook zijn we onverwachts nog een lange dag naar Kathmandu gegaan. Wilco, een man die voor ICFON werkt, was nog voor een paar dagen in Nepal, en we wilden hem graag nog even ontmoeten. Het was gek om in het Nederlands te praten over zakelijke dingen in Nepal. Ik moest daar even aan wennen. Ik vond het heel erg leuk om weer even in Kathmandu te zijn. Wat wel een heel groot verschil was met de eerste paar dagen dat wij in Nepal waren, was het aantal toeristen. Er waren er nu heel erg veel… Dat was wel stom, maar een voordeel daar aan is, dat alles goedkoper is. We hebben weer een nachtje bij Madan in het Guesthouse geslapen. Het was erg leuk om hem en zijn vrouw en zoontjes weer te zien! Toen we de volgende dag terug reden met de jeep, zagen we ineens de HIMALAYA! WWOOOHHH….. fantastisch mooi. Er zaten nog een hoop wolken voor, maar het drong me ineens tot me door in wat voor een prachtig land ik zit! Als je zo’n uitzicht ziet, dan verlang ik erg graag naar meer!

Volgende week vrijdag gaan we voor een week naar Pokhara, een plaats meer in het noorden van Nepal. Dit is dé uitrustplek van Nepal schijnt, dus daar gaan we mooi even een kijkje nemen. We zijn van plan om daar ons plan te schrijven voor de komende jaren van het project. Dan kunnen we in alle rust aan de slag, en ondertussen lekker genieten!

Nicole is vorige week een aantal dagen samen met Loes naar Lumbini geweest, de geboorte plaats van Buddha. Roos en ik bleven hier om verder te werken aan school. Na die paar dagen was ik blij dat ze weer terug kwamen, ik had ze gemist.

Vorige week was het nationale vrouwendag. Er was een programma opgezet voor vier dagen. Een van die dagen was een sportdag. Roos, Laxmi en ik zijn daar met zijn drieen naar toe geweest. We hebben mee gedaan met een wedstrijd voetbal. Ik ben helemaal geen held in voetbal maar het was echt super gaaf om hier aan mee te doen! En wat helemaal cool was, ik heb ook nog is het winnende doelpunt gemaakt! :D Na de overwinning van 2-1 ging ik met een gevoel van bewondering naar huis. Niet de bewondering naar mezelf door mijn prachtige doelpunt haha, maar naar de vrouwen in Nepal.

Afgelopen zaterdag zijn we met zijn vieren naar een rivier in Hetauda gegaan. Het was bloedheet, dus hebben het water opgezocht. Niet dat we kunnen zwemmen want het water is niet zo schoon zoals het lijkt helaas…. We hebben heel erg veel gezien die dag, want ons eigenlijk pas was opgevallen toen we thuis waren. Mensen die hun kleren en zichzelf wassen, vrachtwagens die hier door de ‘wasstraat’ gaan, brandweerwagens die weer gevuld moeten worden, fietsen die worden gepoetst, spelende kinderen in hun blote kont, een kudde koeien die iedereen het liefst niet in de buurt heeft en als laatste een crematie… De crematie was heel erg indrukwekkend. Ik had al een paar keer eerder een crematie gezien, en weet inmiddels hoe het werkt. Maar deze was nog anders. De man die gecremeerd werd was namelijk niet bedekt met kleden, zoals normaal wel gebruikelijk is. Je kon dus alles zien… dit was eigenlijk wel luguber. Na een tijdje gingen de armen van de man ook omhoog staan door de hitte denk ik… een heel bizar gezicht. Daarna zijn we ook maar weg gegaan. En zijn we gaan uit eten. Gewoon gezellig met zijn vieren. Dit was erg leuk en vooral gezellig en lekker!

We zitten al bijna op de helft van onze stage, wat gaat de tijd hard zeg! Soms denk ik wel dat we te weinig tijd hebben, als ik zie wat we allemaal nog moeten doen, en als ik kijk hoe hard te tijd voorbij vliegt! Er beginnen nu ook de momenten te ontstaan waarop we af en toe elkaar even zat zijn. En ook de momenten waarop ik jullie allemaal mis. Het is heel erg fijn om is iets van jullie te horen, dus hou me ook zeker op de hoogte hoe het bij jullie allemaal gaat!!

Nogmaals de link naar mijn foto’s, ook voor niet-leden van facebook kunnen deze foto’s gewoon bekeken worden!

http://www.facebook.com/album.php?aid=42426&id=100000729623181&l=403c54999e

Liefs

  • 17 Maart 2011 - 06:36

    Lukas:

    Dat is wel indrukwekkend, Mayke, crematies in de openlucht! Stinkt dat niet enorm? Je moet maar denken: halverwege de stage is het glas nog halfvol:)

    Groetjes!

    ps. Laat ons hopen op wat vrije dagen voor de Nederlanders.

  • 17 Maart 2011 - 13:04

    Thijs:

    Hey Mayk!
    leuk om weer een verhaal van je te lezen!
    je hebt het wel goed voor elkaar daar he, de foto's zijn erg mooi!
    ik hoop je snel weer een keertje te spreken op msn of skype!
    want ik mis je..

    groetjes ventje.

    ps. je ziet het sterretje daar niet ofwel?

  • 17 Maart 2011 - 15:49

    Hiske:

    Lieve Mayke, wat ziet dat er fantastisch uit! Super tof om de foto's te zien en je verhalen zo af en toe te lezen. Kunnen we toch nog een beetje mee-genieten!

    Het lijkt mij leuk binnenkort een keer te skypen. Heb je al een paar x gesmst maar volgens mij lukt dat niet helemaal..

    Lieve Maykie, blijf genieten, ziet er super uit wat jullie doen!

    Dikke kus, Hiske

  • 19 Maart 2011 - 21:12

    Jannie En Ans:

    Hoi Mayke! We kregen deze week voor het eerst een brief van je, Annemarie had ons nog niet eerder op de verzendlijst gezet...Maar nu dus wel en hebben we net lekker je uitgebreide verhaal gelezen. Het hele rivier gebeuren komt ons heel bekend voor, alsof het geen 18 jaar geleden is dat wij daar waren..:)
    Wat fijn dat je een mooi fototoestel hebt kunnen kopen. Kan je daar vast heel goed gebruiken. Ga je ook het gebergte nog in tijdens je tijd in Nepal, of heb je daar geen tijd voor?
    Hier alles prima, vandaag uitgebreid in de tuin gewerkt. De lente lijkt hier nu echt begonnen. Maar we kunnen natuurlijk niet op tegen de 37 graden bij jou! Het gaat hier vannacht 4 graden vriezen zelfs...
    Succes met alles. Tot de volgende keer.

  • 22 Maart 2011 - 20:08

    John Van Nicole:

    heey Mayke, wat leuk om jou verhalen ook allemaal te lezen. ik zie wel dat jij je ook prima vermaakt en heel erg veel geniet van de mooie tijd die jullie hebben. ik krijg van al jullie verhalen een steeds beter beeld van wat mij allemaal nog te wachten staat in het mooie Nepal. Ik ben blij dat jullie het allemaal zo super naar je zin hebben meid. heel veel succes nog in de komende weken en ik zal zeker ook jou verhalen blijven volgen groetjes john

  • 07 April 2011 - 14:20

    Coen De Kievit:

    He Mayke

    Hoe is het met jou daar in het verre Nepal? erg indrukwekkend van wat je allemaal mee maakt. Ik had van de week via Evelien je waarbenjij gekregen vandaar nu pas een reactie.

    Nou geniet er nog van en laat snel maar wat weten hoe het is daar

    veel plezier nog daar en geniet er vooral ook nog van

    liefs
    Coen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mayke

Actief sinds 13 Nov. 2010
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 16278

Voorgaande reizen:

12 November 2013 - 30 Juli 2014

Down Under

25 Januari 2011 - 29 Juli 2011

Nepal, Thailand, Laos, Vietnam

Landen bezocht: